Komoly támogatást kaphatnak a jövőben az amerikaiak az elektromos autók vásárlásakor. Augusztusban fogadták el az Egyesült Államokban a gigantikus inflációcsökkentési törvény (IRA), a hatalmas csomag részeként 12 milliárd dollárt különítenek el az elektromos autók vásárlásának támogatására. A jogszabály értelmében esetenként akár 7500 dolláros árengedmény is járhat az ilyen modellek megvételekor. Bár a törvény célja az e-autók minél szélesebb elterjedése, a támogatás nem biztos, hogy azonnal eléri célját. A probléma az, hogy a helyi piacon egyszerűen nincs annyi elektromos autó, amely kielégítheti az igényeket – írja a Bloomberg. A modellek túl drágák, külföldi gyártmányúak, vagy nem érhetőek el kellő darabszámban. A helyzet hozzájárulhat a használtautó-piac erősödéséhez. Az Egyesült Államokban minden új autó eladására három régi értékesítése jut, emiatt az árak spektruma meglehetősen széles. Támogatás szerencsére a használt elektromos kocsik után is jár. A használt e-autók mellett szól, hogy a technológia fejlődésének köszönhetően az akkumulátorok ma már sokkal strapabíróbbak, ezért az ilyen modellek leértékelődése sokkal lassabbá vált. Az emelkedő gázárak ráadásul idén nyáron eleve fellendülést hoztak a használt elektromos járművek piacán.
2022-ben eddig több mint 18 ezer használt e-autót vásároltak Amerikában, ezek 17 százaléka esik az IRA által megszabott 25 ezer dolláros ársapka alá. Az új autók esetében 55 ezer dolláros határt írtak elő, ez alapján az Egyesült Államokban elérhető 82 teljesen elektromos modellből 31 fér bele a keretbe. Ezen járművek mintegy fele viszont valószínűleg nem felel meg a szigorú, amerikai alkatrészekre és gyártásra vonatkozó szabályokra. „Még mindig nem világos, hogy mely járművek kapják majd meg az ösztönzőket” – mondta Scott Hardman, a Kaliforniai Egyetem Közlekedéstudományi Intézetének munkatársa. A másik probléma az utánpótlás. A Ford F-150 Lightning és a Mustang Mach-E azon kevés modellek közé tartozik, amelyek, legalábbis alapverziójukban, megfelelhetnek a kritériumoknak, a gyártás viszont hónapokra le van terhelve. A Ford például most jó időre nem is fogad új megrendeléseket. Valószínűleg a gyártók idővel átalakítják az ellátási láncot, hogy megfeleljenek az új helyzetnek, így jövőre az új autók piaca is igazodik majd az IRA rendszeréhez. Használt autók esetében egyébként rengeteg egyéb kikötésnek kell megfelelni, a jármű például csak márkakereskedéstől szerezhető be, és csak az évi 150 000 dollárnál kevesebbet kereső, közös adóbevallást benyújtó háztartások jogosultak az IRA-s visszatérítésre.